آکورد اوریجینال زمستون افشین مقدم

ریتم: چهار چهار گسسته(۴/۴)

Fm          C          G            Fm

زمستون تن عريون باغچه چون بيابون

Fm         C        G        Fm

درختا با پاهاي برهنه زير بارون
A#m      Eb        Fm7    Fm

نميدوني تو که عاشق نبودي
G#                       A#m

چه سخته مرگ گل براي گلدون
A#m                               Fm

گل و گلدون چه شبها نشستن بي بهانه
Fm             Eb             #C

واسه هم قصه گفتن عاشقانه
Eb               Fm

چه تلخه چه تلخه
Fm       Eb          A#m

بايد تنها بمونه قلب گلدون
Eb               Fm

مثل من که بي تو
Fm       Eb          A#m

نشستم زير بارون زمستون
Fm          C          G            Fm

زمستون براي تو قشنگه پشت شيشه
Fm          C          G            Fm

بهاره زمستونها براي تو هميشه
A#m      Eb     Fm7      Fm

تو مثل من زمستوني نداري
G#                       A#m

که باشه لحظه چشم انتظاري
A#m                               Fm

گلدون خالي نديدي نشسته زير بارون
Fm             Eb             #C

گلاي کاغذي داري تو گلدون
Eb               Fm

تو عاشق نبودي
Fm       Eb          A#m

ببيني تلخه روزهاي جدايي
Eb               Fm

چه سخته چه سخته
Fm       Eb          A#m

بشينم بي تو با چشماي گريون

پـــل گــوگــو ش

پل 4/4

Am.........E7.............Dm.........Am...........Dm.............Am

برای خواب معصومانه ی عشق      كمك كن بستری از گل بسازيم

Am.........E7.............Dm........Am...........Dm.............Am

برای كوچ شب هنگام وحشت        كمك كن با تن هم پل بسازيم
 

Am......................................G..........F...............Am

كمك كن سايه بونی از ترانه          برای خواب ابريشم بسازيم

Am......................................G..........F...............Am

كمك كن با كلام عاشقانه            برای زخم شب مرهم بسازيم
 

C..........................G7........Dm............................A7

بذار قسمت كنیم تنهايي مونو      ميون سفره ی شب تو با من

Am.........E7.........Bb..................Dm..........F............Am

بزار بين من و تو دستای ما           پلی باشه واسه از خود گذشتن
 

Intro : Am, Dm6, E7, Am

Am.......E7............Dm...........Am...........Dm.....................Am

تو رو می شناسم ای شب گرد عاشق        تو با اسم شب من آشنايی

Am.........E7........Dm.....................Am..........Dm.............Am

از اندوه تو و چشم تو پيداست                    كه از ايل و تبار عاشقايی

Am.......................................G............F.......................Am

تو رو می شناسم ای سر در گريبون           غريبگی نكن با هق هق من

Am.....................................................G..........F...............Am

تن شكستتو بسپار به دست                    نوازش های دست عاشق من

Intro : Am, Dm6, E7, Am

Am..........................................E7..........................Am

به دنبال كدوم حرف و كلامی          سكوتت گفتن تمام حرفاست

Am..............................................E7.........................Am

تو رو از تپش قلبت شناختم            تو قلبت ، قلب عاشقای دنياست

Am....................................E7..............................Am

تو با تن پوشی از گلبرگ و بوسه      منو به جشن نور و آينه بردی

Am................................................E7..........................Am

چرا از سايه های شب بترسم         تو خورشيدو به دست من سپردی

 

C..........................G7........Dm............................A7

بذار قسمت كنیم تنهايي مونو      ميون سفره ی شب تو با من

Am.........E7.........Bb..................Dm..........F............Am

بزار بين من و تو دستای ما           پلی باشه واسه از خود گذشتن
 

Am...E7...........Dm...........Am.........Dm.............Am

كمك كن جاده های مه گرفته         منه مسافرو از تو نگيرن

Am......E7...............Dm..........Am.........Dm.............Am

كمك كن تا كبوتر های خسته         روی يخ بستگی شاخه نميرن

Am.................................G.............F...............Am

كمك كن از مسافرهای عاشق       سراغ مهربونی رو بگيريم

Am........................................G........F.................Am

كمك كن تا برای هم بمونيم            كمك كن تا برای هم بميريم

C................................G7........Dm............................A7

كسی به ياد مريم های پر پر          كسی به فكر كوچ كفترا نيست

Am.........E7.....................Bb..............Dm..........F............Am

به فكر عاشقای در بدر باش           كه غير از ما كسی به فكر ما نيست

روش کوک سیم های گیتار

برای کوک سیم های گیتار یک روش ساده رو بهتون پیشنهاد می کنم (که متداول ترین روش کوک کردن گیتار هم هست). البته به تازه کارها توصیه میکنم از کسی کمک بگیرن چون برای کوک کردن گیتار باید گوشتون تا حدودی قوی شده باشه. خُب. . . شروع می کنیم:

 

1- برای کوک کردن سیم اوّل بهتره از یک ساز کوک شده کمک بگیرید بطوریکه نت mi رو از اون ساز به صدا در بیارین بعد سیم اوّل گیتارتون رو طوری کوک کنید که دست باز اون با نت mi اون ساز هم صدا بشه. . . امّا اگه ساز کوک شده ندارین سعی کنین سیم اوّل رو تا جایی که امکان داره سفت کنین (البته مراقب باشین که پاره نشه)

 

2- خُب. . . از این به بعد دیگه کار راحت میشه. . .بعد از کوک کردن سیم اوّل با انگشت پرده ی پنجم از سیم دوم گیتار رو بگیرین و سیم دوم رو طوری تنظیم کنین که پرده ی پنجم اون با دست باز سیم اوّل همصدا بشه.

 

3- بعد انگشتتون رو روی پرده ی چهارم سیم سوم بذارین و سیم سوم رو طوری کوک کنین که پرده ی چهارمش با دست باز سیم دوم همصدا بشه.

 

4- حالا نوبت میرسه به سه سیم فلزی. . . (توجّه کنین که کوک کردن سیم ها فلزی از اونجایی که ته صداشون زنگ داره-بخصوص تو گیتارهایی که تازه خریداری شدن-به مراتب از سیم های استیل سخت تره!)انگشتتون رو بذارین رو پرده ی پنجم سیم چهارم و طوری سیم چهارم رو کوک کنین که پرده ی پنجمش با دست باز سیم سوم همصدا بشه.

 

5- پرده ی پنجم از سیم پنجم رو هم با انگشت بگیرین و سیم پنجم رو تنظیم کنین طوریکه پرده ی پنجم اون با دست باز سیم چهارم همصدا بشه.

 

6- حالا انگشتتون رو بذارین رو پرده ی پنجم سیم ششم و طوری سیم ششم رو کوک کنین که پرده ی پنجمش با دست باز سیم پنجم همصدا بشه.

 

تأکید می کنم که تشخیص همصدایی کار خیلی ساده ای نیست و برای اجرای این روش باید گوشتون رو تا حدودی تقویت کنین . . . یه نکته هایی تو کوک کردن گیتار هست که بد نیست بشنوین:

 

» این روش برای تقویت گوش هم بد نیست. توصیه می کنم بهش عمل کنین چون بعد از یک یا دو ماه گوشتون حسابی تقویت میشه و سرعت کوک کردنتون هم خیلی بالا میره. برای تمرین بهتره خودتون در روز چند بار کوک گیتارتون رو بهم بریزین و دوباره کوکش کنین. شاید روزای اوّل نتونین درست انجامش بدین یا ببینین با اینکه اجراش کردین ولی گیتارتون هنوز کوک نیست امّا مطمئن باشین که بعد از چند وقت تمرین این روش حسابی دستتون میاد و میتونین هر گیتاری رو در کمترین زمان کوک کنین.

 

» اگه برای کوک کردن گیتار از دیاپازون مخصوص گیتار استفاده میکنین باید صدای هر سیم گیتار رو نسبت به صدای دیاپازون یک اکتاو بم تر کوک کنین چون نت های ساز گیتار اصولآ یک اکتاو بم تر از نت های نوشته شده صدا میدن (بطور مثال نت دست باز سیم اوّل در اصطلاح اَکوستیکی صدا mi2 میده در حالیکه روی حامل این صدا در محلّ mi3 نوشته میشه) در غیر اینصورت به سیم های گیتارتون فشار میاد.

 

» اگه گیتارتون رو تازه خریدین بطور معمول بعد از هر یک ساعت نوازندگی کوک سازتون در میره (بخصوص کوک سیم های فلزی) و باید دوباره کوکش کنین. این وضعیت حدودآ یک ماه ادامه داره تا وقتیکه سیم هوا بخوره، توصیه می کنم تو این مدت برای کوک کردن گیتارتون حتمآ از دیاپازون استفاده کنین تا وقتی که گوشتون قوی بشه.

 

تکنیکهای گیتار 1

تکنیک هایی که می بینین از تکنیک های ضروری گیتار اسپانیش هستن که توی خیلی از سبک ها کار برد دارن (هر چند که اکثرشون بیشتر توی گیتار فلامنکو استفاده میشن) . . . به هر حال اینا جزو اوّلین تکنیک هایی هستن که توی نوازندگی گیتار بهشون برمیخورین و پیشرفتتون در تکنیک های پیشرفته و سطوح بالاتر بستگی به تسلّط شما روی این تکنیک ها داره:

 

» راسگوادو:

ضرباتی برای به صدا در اَوردن آکوردها که به دو صورت رو به پایین و رو به بالا بوده که به وسیله ی فلش به جهت بالا یا پایین مشخص میشن و زیر هر فلش هم  حرف لاتینی نوشته میشه که نشون میده ضربه باید یا چه انگشتی زده بشه، تو اجرای راسگوادو ها ارزش زمانی هر راسگوادو خیلی مهّمه و باید از ریتم دقیق اونا مطّلع باشین.

 

» راسگوادوی پیوسته:

نوعی راسگوادوی چهار تایی که توسط تکرار i,m,e,a نواخته میشه.

 

» پیکادو:

ضرباتی که بصورت قاطع و توسط انگشت های i,m نواخته میشن.

 

» آکورد:

اجرای هم زمان چند نت که بوسیله ی ریتم یا راسگوادو انجام میشه. آکورد ها گستردگی خیلی زیادی دارن، انواع آکوردها شامل مینور، ماژور، آکوردهای هفتم، شکسته، دیمینیش و . . . میشن.

 

» گلیساندو:

تکنیکی برای به صدا درآوردن یک نت بدون استفاده از مضراب زدن. برای اجرای تکنیک باید انگشت دست چپ رو از محلّ نت قبلی روی محلّ نت جدید سُر بدین.

 

» لگاتو:

تکنیکی شبیه به گلیساندو با این تفاوت که توی یک مجموعه نت فقط برای نت اوّل مضراب میزنیم و بقیّه نت ها رو با استفاده از دست چپ، با بلند کردن انگشت (برای نت های بم تر) یا با کوبیدن انگشت (برای نت های زیر تر) به صدا در میاریم.

 

» تراندو:

ضرباتی اَزاد که هنگام اجرای آکورد، بین اجرای آکورد و یا بین ملودی توسط سه انگشت i,m,a نواخته میشن.

 

» اَرپژ:

به صدا دراَوردن ترتیبی نت های یک اَکورد. اَرپژ ها بستگی به ریتم اَهنگ دارن و هر ریتمی اَرپژ مخصوص خودش رو داره.

 

» استکاتو:

مقطعی اجرا کردن نت که به صورت یک نقطه بالا یا زیر نت نوشته میشه. برای اجرای این تکنیک باید از مضراب زنی قوی استفاده کنین و به محض مضراب زدن دست چپ رو از دسته ی گیتار بردارین تا صدا در یک لحظه قطع بشه و ادامه نداسته باشه.

 

» استکاتیسمو:

تکتیکی مثل استکاتو که باید توی اون نت رو مقطعی تر و قوی تر از استکاتو اجرا کنین و به شکل یک سرفلش روی نت نشون داده میشه.

 

» گلپ:

ضربه ای که با انگشت انگشتری دست راست به بدنه ی گیتار (گلیپودیر) زده میشه و توسط یک مربع نشون داده میشه. گلپ ممکنه به تنهایی یا به همراه ضربه ی رو به پایین شست (اَپویاندو) زده بشه.

 

» اَکلراندو:

تکنیکی که توی اون سرعت اجرای نوازنده به تدریج بیشتر میشه.

 

» سنکپ:

جا به جا کردن ضرب ها با تأکیدهای معمولی یک موسیقی که ساختمان ریتمیک نرمال رو بهم میزنه.

 

» اَپوگادو:

تکنیکی که در اون صدای یک اَکورد بلافاصله بعد از بصدا دراومدن بوسیله ی دست چپ یا راست قطع میشه. زمانی که اَپوگادو رو بوسیله ی دست چپ انجام میدین باید انگشت کوچیک دست چپ رو بدون فشار تو عرض سیم ها بگیرین و صدای سیم ها رو قطع کنین.ولی وقت اجرای اَپوگادو با دست راست باید سریعآ بعد از اجرای اَکورد دست راستتون رو پایینتر اَورده و در عرض سیم ها قرار بدین بطوریکه کف دست و سطح انگشت ها صدای سیم ها رو قطع کنه.

اَپوگادو رو با یه کروشه که بعد از اَکورد تو عرض حامل قرار میگیره نشون میدن، عدد 4 روی کروشه به معنی اینه که اَپوگادو با انگشت 4 دست چپ انجام میشه و حرف R به معنی اَپوگادو با دست راسته.

 

اگر چه این تکنیک ها بیشتر توی گیتار فلامنکو و گیتار کلاسیک کاربرد دارن امّا از اونجایی که تکنیک های پایه محسوب میشن برای ورود به هر سبکی باید تقریبآ روی اکثر این تکنیک ها تسلّط داشت.

بذارین بهتون یه توصیه ای بکنم . . . توی هر سبکی از نوازندگی گیتار که فعّالیّت می کنین اینو بدونین که از یاد گرفتن تکنیک های سبک های دیگه (حدّاقل تکنیک های پایه) نه تنها ضرر نمی کنین بلکه باعث میشه تا دیدتون نسبت به ساز بیشتر بشه و همونطور که قبلآ گفتم مهارت و قدرت نوازندگی گیتار ارتباط مستقیم با گستردگی تکنیک های مورد استفاده ی شما داره!

یار دبستانی من

ٍE          Am    Am^Dm   Am

یار دبستانی من با من و همراه منی /

Am               G           F           E

چوب الف بر سر ما بغض من و آه منی /

ٍE            Am   Am^Dm           Am

حک شده اسم من و تو رو تن این تخته سیاه /

Am             G             F             E

ترکه ی بیداد و ستم مونده هنوز رو تن ما /

C           Dm      Dm             Dm

دشت بی فرهنگی ما هرزه تموم علفاش /

Dm         Am        C                    C

خوب اگه خوب بد اگه بد برده دلای آدماش /

C           Dm          Dm           Dm

دست من و تو باید این پرده ها رو پاره کنه /

Dm           Am           C                 C

کی می تونه جز من و تو درد ما رو چاره کنه /

4/2

G                                               AM 

جمعه شبا بي قرارم                      ميگم اي تو خذاي زمون

E7                 E                                          Dm 

بسه اين همه جدايي                 عاشقا رو به هم    برسون

G                                               AM 

جمعه شبا دلم تنگه                      واسه لحظه ديدن تو

E                       F                                             Dm

وقتي كه ميرسي از راه               چه قشنگه رسيدن تو

E7               E                                        F                                     G              Am

خدايا.خدايا.برس به داد جوونها             نكن اين شباي عشقو فردا.جمعه هارو نگير از ما

F                                                                       G                                                  Am

جمعه شبها شب عشق  و ستاره و مهتابه                        جمعه شبا دل هر كي كه عاشق بي تابه

E7         E                                    F 

جمعه شبها چشم عاشق بي خوابه  اي خدا

F                                                                            G                              Am             

جمعه شبها تا سحر همه دنيا بيداره                            جمعه شبها عاشق از صبح فردا بيزاره

E7         E                                    F

جمعه شبها دل عاشق   بيقراره    اي  خدا

ادامه نوشته

گوگوش

ریتم : 4/2

E................ Dm................Am........................ Dm..........Am

تو از کدوم قصه ای که خواستنت عادته نبودنت فاجعه بودنت امنیته

E........................ Dm................Am....................Dm.......... Am

تواز کدوم سرزمین تو از کدوم هوایی که از قبیله من یک آسمون جدایی

Am.................. E................Dm...... F...................... E........ Am

اهل هر جا که باشی قاصد شکفتنی توی بهت و دغدغه ناجی قلب منی

Am............ Dm......F.............. Am.................. Dm..........Am

پاکی آبی یا ابر نه خدایا شبنمی قد آغوش منی نه زیادی نه کمی

Am........................E.............. Am.................. Dm..........Am

منو با خودت ببر ای تو تکیه گاه من خوب مثل تن تو با همسفر شدن

Am.......................... E.................. Am............................ Dm............ Am

منو با خودت ببر من به رفتن قانعم خواستنی هر چه که هست تو بخوای من قانعم

Am..............E........ Am............ E

منو با خودت ببر منو با خودت ببر

 

ادامه نوشته

محسن یگانه

Am         G                  F                                           G                                 F

من بی تو هیچم تو باورم نکن                                       خیسم زه گریه تنها ترم نکن

Am         G               F                                                            G                F

عاشق نبودم تا با تو سر کنم                                        آتش نبودم خاکسترم نکن

Em         G                   F                                Em/G               Am       Em/G    Am

اگه عاشقت نبودم اگه بی تو زنده بودم                          تو بمون کی بی تو غصه می خورم

Am       G              Am                      Em/G             Am           Em/G       Am

اگه دل به تو نبستم اگه این منم که هستم                    ولی از هوای گریه ات برم

Em         G                F                           Em/G           Am       Em/G        Am

اگه شکفه دارم از تو اگه بی قرارم از تو                            تو بمون که آشیانه ام تویی

Am        F                                             G             Em         G                Em

به هوایت ای ستاره به تو می رسم دوباره                      اگه عاشقم بهانه ام توای

G                         F                                                      G                    F

دل کنده بودم از هم زبونیت                                         پنهون نکردی از من نشونیت

Am        G               F                                                    G                     F

من پا کشیدم از عهد بسته ام                                     تو پا فشردی بر مهربونیت

Em         G                F                                    Em/G         Am   Em/G        Am

اگه همزبون نبودم اگه مهربون نبودم                              چه کنم دل این دله شکسترو

Em         G                 F                           Em/G           Am   Em/G              Am

اگه سردو مرده بودم اگه پر نمی گشودم                         به تو بستم این دو بال خسترو

ادامه نوشته

آکورد آهنگ شفا مهدی مقدم

(Em)الهی که شفا پیدا کنی تو                   (Em) واسه دردات دوا پیدا کنی (F) تو(Em)

(Am) تو این دنیا که بی وفایی(G) رسمه   (Am) رفیق با وفا پیدا کنی (G) تو

(G)عمرا تموم دنیا رو بگردی                    (Em) مثل من عاشقی پیدا کنی (Am) تو

(Em) نرو افسانه ی من ناتمومه                (Em) بدون اگه بری کارم تمو(F) مه(Em)

(Am) بهت گفتم بیا دنیای من (G) باش      (Am) کنارت حتی مردن آرزو(G)مه

(G)شنیدم تو دلت انگار میگفتی                  (Em) که عاشقی کجاست وفا کدو(Am)مه

(Em) میخوام به سردی شبهام بخندم          (Em) میخوام به پوچی فردام (F) بخندم(Em)

(Am) وقتی میبینمت با دیگرو(G)نی        (Am) تو اوج گریه هام میخوام (G) بخندم

(G) میخوام داد بزنم تنهای تنهام                  (Em) میخوام وقتی میگم تنهام (Am) بخندم

(Em) منم تو شهر غم زندونی تو               (Em) غم و قصه ی دل ارزونی(F) تو(Em)

(Am) نگو دوست دارم به یه غر(G)یبه     (Am) میشه اون مثل من زندونی (G)تو

(G) رسیده اون شبی که تو میخواستی         (Em)چه بده آخر مهمونی (Am) تو